
Am scris opinia mea despre motivul pentru care România este campioană la accidente rutiere grave și încă de la început am spus că românii dau vina pe drumuri în loc să dea pe propriul comportament la volan. Ce s-a întâmplat: în majoritatea comentariilor primite, românii au dat vina pe drumuri, mai exact pe lipsa autostrăzilor. Accidentele nu se întâmplă pentru că noi conducem prost, ci pentru că nu avem autostrăzi. Pe principiul: întotdeauna este altcineva de vină, nu noi, doar suntem români.
Unii mi-au explicat foarte doct că statistic se întâmplă mai puține accidente pe autostrăzi. Wow, ce concluzie. Evident că dacă ar fi mai multe autostrăzi ar fi mai puține accidente. Este mult mai ușor de condus pe autostradă și oricât de prost șofer ai fi e chiar foarte greu să faci accident pe o linie dreaptă. Sunt sigur că o maimuță ar putea fi dresată să conducă pe autostradă mai ales dacă are o mașină cu cutie automată. În concepția unora asta înseamnă să fii șofer bun: să mergi în linie dreaptă și din când în când să apeși o pedală. Nici nu trebuie să știi să parchezi mașina, o lași pur și simplu pe avarii pe marginea drumului când te-ai plictisit de „condus”.
Totuși, românii dovedesc de multe ori că nu știu să conducă nici pe autostradă. Noi nu avem atât de multe accidente pe autostradă pentru că: 1) avem puține autostrăzi și 2) nu sunt atât de aglomerate. Dovada în acest sens este A2 vara când în fiecare weekend sunt accidente pentru că, repet, nu lipsa autostrăzilor este cauza accidentelor, ci modul în care noi conducem. Și când nu știi să conduci, nu știi nici în localitate, nici pe autostradă.
Eu conduc de 15 ani și am făcut peste 250.000 km numai în România pe toate drumurile și în toate condițiile posibile. Nu-mi amintesc o singură dată când am fost pe cale să fac un accident din cauza stării drumurilor. Bine, era să îmi rup mașina de câteva ori pe unele drumuri dar știam că sunt drumuri grele; până la urmă dacă vrei să ajungi cu mașina pe munte îți asumi unele lucruri, eu nu aștept să îmi facă statul autostradă până în vârf de munte. Totuși, nu starea drumurilor este cauza principală pentru accidente, iar Statistica arată clar asta: peste 82% din accidente au avut loc pe carosabilul uscat.
Am fost pe de altă parte în zeci de alte cazuri când era să fac accident din alte cauze care nu au nicio legătură cu infrastructura rutieră. Acum să fiu corect până la capăt, șoferii care trec pe roșu nu ar mai face asta dacă am avea autostrăzi pentru că acolo nu sunt semafoare. Sau cei care depășesc pe linie continuă în curbă și te forțează aproape să intri în șanț ca să eviți accidentul nu ar mai putea face asta dacă ar fi pe autostradă pentru că da, le-ar fi destul de greu să intre pe contrasens.
Ce ne facem totuși cu cei 6.652 de șoferi care au făcut accident în 2021 (un sfert din numărul total de accidente grave) care s-au accidentat practic singuri? Ei au dovedit că nu pot controla mașina la viteze (vorba vine) mai mici prin localități, îi mutăm și pe ei pe autostrăzi? Mutăm toți șoferii pe autostrăzi pentru că, repet, este corect, sunt mai puține accidente pe autostrăzi?
Să fiu totuși corect, un cititor a avut totuși un comentariu bun spunând că ar fi interesant de văzut câte accidente sunt făcute de cei în tranzit. Eu nu am aceste date, așa că dacă cineva le are îl rog să mi le dea și o să le public. Însă repet, existența autostrăzilor nu are legătură cu abilitățile de condus, doar maschează inabilitățile șoferilor. Iar asta doar până în primul weekend aglomerat la mare.
Lasă un răspuns